Podpořte aktivity
Nadace OSF

Podpořte aktivity
Nadace OSF

22.2.2016

Blesk posiluje mediální hysterii o reformách ve školství

Podle průzkumu provedeného pro deník Blesk agenturou SANEP se velká část lidí obává společného vzdělávání a nesouhlasí s ním. Tento průzkum si deník nechal zpracovat po sérii článků, které nepravdivě informují o reálných změnách ve školství od 1. září 2016. Blesk tak pouze posiluje současnou mediální hysterii panující okolo nového systému podpůrných opatření. Dřívější průzkumy totiž ukazují podporu veřejnosti pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných školách.

Od 1. září budou mít dětí se speciálními vzdělávacími potřebami nárok na bezplatná podpůrná opatření. Oproti často šířeným informacím se neruší právo rodiče na výběr školy, ani se neruší speciální školy. Novela zákona zavádějící podpůrná opatření byla schválena na jaře 2015 Parlamentem a byla podepsána prezidentem. Má řešit dnešní nepřijatelný stav, kdy děti se speciálními vzdělávacími potřebami a školy nemají dostatečnou podporu. Inkluzivní vzdělávání se netýká pouze dětí s mentálním postižením, ale také dětí cizinců, žáků jiných národností či dětí pocházejících ze sociálně znevýhodněného prostředí.

“Obavy veřejnosti ze společného vzdělávání jsou více způsobeny negativní kampaní proti němu a velkým množstvím nepravdivých informací, než samotnými změnami ve školském zákoně. Průzkum tak spíše odráží, nakolik je tato kampaň úspěšná, protože podle dřívějších průzkumů převážná většina veřejnosti inkluzívní vzdělávání podporovala”, říká Robert Basch, výkonný ředitel Nadace OSF.

“Podle dřívějšího průzkumu uskutečněného agenturou IPSOS pro Českou odbornou společnost pro inkluzivní vzdělávání je pro podporu společného vzdělávání 57 % lidí a 61 % si myslí, že může být přínosem. I další průzkum, tentokrát CVVM ze září 2014 ukazuje podporu vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných školách. Výzkum SANEP směšuje vzdělávání několika skupin žáků, u nichž se data CVVM liší. Podle CVVM 78 % lidí podporuje společné vzdělávání cizinců, 73 % lidí podporuje společné vzdělávání dětí s tělesným postižením a 59 % lidí podporuje společné vzdělávání romských dětí.  

4.5.2018

Představili jsme výsledky kvalitativního výzkumu k revizi inkluze

Inkluzivní opatření jsou krok správným směrem, shodují se školy v novém kvalitativním výzkumu, který zadávala Nadace OSF. Výzkum mapuje dopady inkluzivních opatření, na které mají děti se speciálními vzdělávacími potřebami …

Celý článek

5.4.2018

STIPENDIA PRO ROMSKÉ VYSOKOŠKOLSKÉ STUDENTY A STUDENTKY

Romská menšina patří v České republice k jedné z nejvíce znevýhodněných. Romské děti jsou často diskriminovány ve vzdělávání, dospělí pak na trhu práce či v přístupu ke službám a bydlení. …

Celý článek

11.12.2017

Termín jazykových testů

Jazykové testy pro přihlášené do programu Stipendia pro středoškolské studenty a studentky se uskuteční ve čtvrtek 14. 12. 2017 v Národní technické knihovně, Ballingův sál (přízemí), Technická 6, Praha 6 (metro A stanice …

Celý článek

29.5.2017

Jak zapojit rodiče z vyloučených lokalit do spolupráce se školou

“Aby žáci měli šanci na trvalý úspěch ve studiu, je nezbytné zapojit do dění ve školách i jejich rodiče,” říká Monique Fletcher, která popisuje svoje zkušenosti z vytváření komunitní školy …

Celý článek