Datová žurnalistika v Česku v roce jedna

| Blog | Nezařazené

Datablog je tady jeden rok a namísto porcování narozeninového dortu hodláme bilancovat nejen své výsledky, ale také celkový stav české datové žurnalistiky a online aktivismu v roce jedna. Není toho málo, takže jdeme na to!

Na počátku byl Barcamp

Co má společného Datablog, Slevomat a Mapy Hazardu? Všechny tři projekty vznikly také díky tomu, že se nějací lidé potkali na vsetínském Barcampu, dali hlavy dohromady a měli chuť něco dělat. S Honzou Bočkem jsme se tam potkali vlastně náhodou, ale výsledkem následných debat bylo spuštění Datablogu v červnu 2011. Přes úvodní formování, upřesňování a několikero zaváhání se jeho záběr rozšířil od samotné datové žurnalistiky k velmi příbuznému online aktivismu (někdy také zvaném e-demokracie) a vším, co s tím souvisí.

Jednu z prvních funkcí, kterou jsme si vymysleli, tedy rozcestník na zajímavé české projekty, jsme časem opustili, protože ji mnohem lépe plní specializovaný webNášStát.cz, který tyto české projekty zastřešuje. Open Society Fund se snaží projekty nad otevřenými daty koordinovat a propagovat a jako donátor velké části z nich má k jejich propagaci i lepší možnosti než Datablog.

Vyrážíme mezi lidi

Kromě samotného publikování článků a rozhovorů, představujících zajímavé projekty i internetové nástroje, se velmi výraznou součástí Datablogu stala přítomnost v reálném světě. Ať už v roli posluchače nebo přednašejícího se někdo z nás objevil na celé řadě akcí: Barcampy normální i politologické, eDemocracy weekend, akceOtvorené nápady pre Slovensko, Random Hacks of kindness, Social innovation camp,Průhledná politika online offline, slovenská konference Od krize důvěry k otevřenému vládnutí, protikorupční seminář v Rozsochatci, Success stories od Tuesday.cz a mnoha dalších. Honza Boček pak na brněnském KISKu celý rok organizoval kurs pro budoucí informační pracovníky s názvem Vizualizace a spolu s dalšími odborníky předával datažurnalistické a související rozumy studentům.

Síťování a propojování kontaktů se v průběhu času jeví jako stejně důležitá aktivita, jako je psaní a publikování článků. Jak se ostatně ukázalo, trocha snahy, kontaktů a drzého čela vás může dostat až na světový kongres OGP do Brazílie.

Ovlivňujeme stát

Když jsme ale u té publikační činnosti, Datablog.cz se podílel zejména na publikaci Open Society Fund Otevřená data: nová éra rozhodování, která představuje první ucelený materiál o otevřených datech a jejich užitečnosti pro veřejnou správu. Právě zapojování principů otevřených dat do veřejné správy se postupem času ukazuje jako další důležitá součast opendatových aktivit. Zúčastnili jsme například připomínkování aktivity poslance Jana Farského ve věci zákona, který hodlá zavést povinnost zpřístupnit všechny smlouvy státu a obcí na internetu.

Největším úspěchem v tomto poli je potom včlenění závazku zpřístupnit vládní data do akčního plánu České republiky v iniciativě Partnerství pro otevřené vládnutí. Komunita kolem mailing listu Open Knowledge dodala podklady, které nakonec vláda schválila a poprvé v historii se tak zavázala svá data zpřístupnit v takové podobě, aby na nich mohly vyrůst další užitečné aplikace a služby.

Datová žurnalistika v českých médiích

Další úspěchy v prosazování datové žurnalistiky si na své konto zapsal Honza Boček svým angažmá ve vydavatelství Economia, kde se spolu s Petrem Kočím snaží rozjet první seriozní využití datové žurnalistiky ve velkém médiu v Česku. Na první pohled jen skromá rubrika na webu iHned.cz má v sobě velký potenciál a Hospodářské noviny získávají využitím dat oproti dalším médiím výrazný náskok. Jako klíčové téma zavádění datové žurnalistiky se ukazuje schopnost propojit datové žurnalisty s těmi tradičními a kombinovat jejich výstupy ve zprávy s reálnou hodnotou pro čtenáře, ideálně pak jako reakce na aktuální události. Mezi nejzajímavější úlovky, které se tomuto ideálu nejvíce přibližují, se dá zařadit například jejich pátrání po tendrech v Rathově kraji, analýza nehodovosti na D1 nebo vizualizace hlasování přeběhlíků v poslanecké sněmovně. Posledně jmenovaný článek využil data projektuKohovolit.eu a podobně jako některé další články ukazuje místo, kde se datová žurnalistika a online aktivismus střetávají. Aktivisté poskytují jinak nedostupná data, případně rovnou jejich analýzy, a novináři je poté zasazují do kontextu celého zpravodajství – tak jako to udělal například aktuální článek o tajných dodavatelích společnosti ČEZ.

Kromě Hospodářek se o datovou žurnalistiku pokouší také brněnské studio ČT pod značkou Datapole, konkrétně pak redaktor Ondřej Souček. Méně pozornosti než by si zasloužily se dostává jeho mapám, kterými doplňuje například zprávy o plánech na dopravní stavby v Jihomoravském kraji nebo informace o výši nájemného v brněnských obecních bytech.

Za třetího do party datových redakcí se dá do jisté míry považovat online deník Aktuálně.cz. Ten se věnuje, podobně jako některá další média, hlavně více či méně přínosným vizualizacím, za pozornost stojí ale zejména jejich počin z poslední doby: kalkulačka, na které si každý může spočítat jak se změní příjmy jeho obce či městapo změně zákona o rozpočtovém určení daní. Tato kalkulačka je přesně tím nástrojem, který dokáže i vcelku vzdálenou tématiku daňových výnosů představit v jednoduše stravitelné podobě a ukazuje, jak může vypadat datová žurnalistika ve více mainstreamové podobě.

U všech pokusů o datovou žurnalistiku se samozřejmě dají najít i drobné nedostatky, chyby v interpretaci nebo rovnou slepé uličky, ale je jich relativně málo a osobně se těším na další články a témata. Jsem přesvědčen, že si datová žurnalistika bude své místo nacházet stále více, podobně jako je tomu v předních zahraničních médiích, a dočkáme se i kauz nejvyšší závažnosti, ve kterých budou hrát data ústřední roli.

Co se povedlo a co plánujeme?

Na konec ještě zpátky k Datablogu. Mezi nejčtenější a nejzajímavější články uplynulého roku patří reportáž z blokády Šumavy z pohledu online aktivisty, kterou přispěl Jaroslav Valúch, představení projektu VášMajetek.cz z dílny zIndexu neboportrét slovenské neziskovky Aliance Fair-play, která může být v mnohem pro české projekty vzorem. Mezi nejpopulárnější návody patří bez konkurence úvod do Twitteru. Nezabývali jsme se ale jen supervážnými tématy, jak dosvědčují články oplaylistu Radiožurnálu nebo přehled fotbalových infografik. Celkem Datablog za první rok navštívilo více než 6500 návštěvníků, polovina z nich pak opakovaně.

A co do dalšího roku? V zásobníku je několik dalších profilů českých webů, více se budeme snažit věnovat publikaci návodů na používání datových a vizualizačních nástrojů – hlavně pro to, aby se kreativní prací s informacem mohlo zabývat co nejvíce lidí. No a v neposlední řadě budeme pokračovat ve zpravodajství ze souvisejících akcí, procesu zavádění akčního plánu OGP a dalších aktivit, které se snaží vylepšovat svět kolem nás prostřednictvím dat. Pokud je nechcete propásnout, doporučuji sledovat náš účet na twitteru nebo stránku na facebooku.

To bylo naše bilancování. Chybělo v něm něco? Jak se na datovou žurnalistiku v Česku díváte vy? A co byste na Datablogu rádi nacházeli? Předem díky za vaše komentáře!

Poděkování za jejich příspěvek k projektu Datablog.cz si zaslouží Honza Boček, Honza Pospíšil, Jindřich Mynarz, Jaroslav Valúch, Vašek Trávníček, Jakub Mráček a Michal Kubáň.