Podpořte aktivity
Nadace OSF

Podpořte aktivity
Nadace OSF

14.2.2019

Docházku dětí do školek mohou zlepšit asistenti, chybí na ně ale peníze

Do povinného předškolního vzdělávání se podle šetření České školní inspekce nezapojily asi 3 % dětí, kterých se povinnost týká. Často jde o děti ze socio-ekonomicky znevýhodněného prostředí. Závěry šetření organizace Člověk v tísni ukazují na řadu úskalí, kvůli kterým nemá zavedení povinného předškolního ročníku na připravenost dětí vždy stoprocentní dopad. Kvalitativní vyhodnocení projektů Nadace OSF v mateřských školách v Ostravě dokládá, že zlepšit situaci pomáhají romské asistentky zaměstnané přímo v mateřských školách. Finance na ně ale chybí.

V České republice absolvovalo předškolní vzdělávání v roce 2016 pouze 34 % romských dětí ve věku 4 až 6 let (EU-MIDIS II 2016), zatímco u celkové populace to bylo přibližně 86 % (Eurostat 2014). Vláda ČR proto zavedla od září 2017 bezplatný povinný rok předškolního vzdělávání pro děti ve věku 5 let se zdůvodněním, že „předškolní vzdělávání je důležitým nástrojem pro úspěšnou integraci (nejen) romských dětí, pro jejich následnou úspěšnost ve škole i v dalším životě“.

Nadace OSF uspořádala ve čtvrtek 14. února diskusi nad dosavadními analýzami dopadů zavedení povinného předškolního vzdělávání. Pozvala k ní zástupce Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, České školní inspekce a Člověka v tísni. Prezentace z diskuze najdete níže. 

Česká školní inspekce zjistila, že ač patří Česká republika ve srovnání s členskými státy Evropské unie k zemím s nejvyšším podílem dětí v předškolním vzdělávání, po zavedení povinného předškolního ročníku v celkovém měřítku k významnému zvýšení účasti pětiletých dětí na předškolním vzdělávání nedošlo. Stejně tak z údajů MŠMT vyplývá, že část dětí se předškolního vzdělávání i nadále neúčastní. 
(Zdroj: Tematická zpráva ČŠI: http://www.csicr.cz/html/2018/TZ_Dopady_povinneho_predskolniho_vzdelavani/html5/index.html?&locale=CSY&pn=19)

Šetření mezi učitelkami mateřských škol a rodiči dětí ohrožených sociálním vyloučením k tématu předškolního vzdělávání provedla organizace Člověk v tísni. Cílem kvalitativního šetření bylo prozkoumat, jak vnímají povinný předškolní ročník rodiče sociálně znevýhodněných dětí. 
(Zdroj: https://www.clovekvtisni.cz/shrnuti-zavery-ze-setreni-o-dopadech-povinneho-predskolniho-rocniku-mezi-ucitelkami-ms-a-rodici-deti-ohrozenych-socialnim-vyloucenim-5300gp).

Závěry České školní inspekce i organizace Člověk v tísni jsou obdobné. Doporučují zaměřit se na komunikaci s rodiči a zvýšit jejich informovanost o možnostech a přínosech předškolního vzdělávání. Rodiče totiž často nemají dostatečné informace, jaké nároky budou na děti při zápisech do mateřské školy kladeny, nemají znalost o fungování předškolního institucionálního vzdělávání, často mezi nimi panuje nedůvěra v instituci. Důležité je podle obou organizací také posílení kapacit mateřských škol o speciálního pracovníka, asistenta nebo sociálního pedagoga, který bude zajišťovat práci s dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí a jejich rodinami.

Vyhodnocení pilotních projektů Nadace OSF v mateřských školách v Ostravě ukázalo, že pro zvýšení a udržení docházky dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí do mateřské školy má romská asistentka stěžejní roli. Terénní práce asistentky i její účast na vzdělávání dětí v mateřské škole, zvyšuje potřebnou důvěru rodičů v instituci mateřské školy a pomáhá rozptýlit obavy rodičů z adaptace dítěte.

„Romská asistentka zná místní prostředí a životní situaci rodin a může tak poskytovat vhled i ostatním pracovníkům mateřské školy. Často bývá prvním pracovníkem mateřské školy, který je s rodiči v kontaktu a informuje je o možnostech a přínosech předškolního vzdělávání. S rodiči aktivně komunikuje a má prostor se jim individuálně věnovat,“ doplňuje Marie Palečková z Nadace OSF. Financování této pozice však není systémově řešeno a v dlouhodobém výhledu je nejisté. V současné době mateřské školy nejčastěji čerpají finance na zajištění takové pozice v projektovém režimu financování, které ohrožuje udržitelnost tohoto přístupu. 
(Zdroj: https://osf.cz/wp-content/uploads/2018/12/Rovny_pristup_k_predskolnimu_vzdelavani_v_Ostrave_Nadace_OSF.pdf ).

Hosté diskuse byli: 
Ondřej Andrys, náměstek ústředního školního inspektora, Česká školní inspekce, prezentaci z diskuze najdete zde
Jaroslav Faltýn, ředitel odboru, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy, prezentaci z diskuze najdete zde
Zuzana Ramajzlová, vedoucí vzdělávacích služeb programů sociální integrace, Člověk v tísni o.p.s., prezentaci z diskuze najdete zde
Marie Palečková, koordinátorka programu Vzdělávání, Nadace OSF, prezentaci z diskuze najdete zde

 

17.5.2019

O podporu Nadačního fondu Hyundai se přihlásilo přes 50 projektů

Nadační fond Hyundai uzavřel další kolo grantové výzvy, přihlásilo se přes 50 projektů. Letos poprvé se mohli hlásit žadatelé z celého Moravskoslezského kraje, kde automobilka působí (dříve se podpora soustředila …

Celý článek

14.5.2019

Projekt, který spojuje dárce – Nadační fond Eduzměna

Závažným problémem českého vzdělávacího systému jsou velké rozdíly mezi jednotlivými školami i v rámci regionů. Záměrem Nadačního fondu Eduzměna je podpořit vznik modelu, který v praxi ověří, jak by mohla …

Celý článek

2.5.2019

Novinářská cena za rok 2018

Nadace OSF předala ve čtvrtek 2. května 2019 Novinářské ceny 2018. Již 9. ročník soutěže se konal v předvečer Světového dne svobody tisku. V každé soutěžní kategorii nominovala nezávislá porota …

Celý článek

30.4.2019

Hledáme hodnotitelky a hodnotitele pro připravovaný program Active Citizens Fund

Chcete se stát součástí týmu hodnotitelů a podílet se na výběru projektů, které přispějí ke změně společenského nastavení v České republice? Hledáme hodnotitele a hodnotitelky projektových žádostí v rámci programu …

Celý článek