Podpořte aktivity
Nadace OSF

Podpořte aktivity
Nadace OSF

14.2.2019

Docházku dětí do školek mohou zlepšit asistenti, chybí na ně ale peníze

Do povinného předškolního vzdělávání se podle šetření České školní inspekce nezapojily asi 3 % dětí, kterých se povinnost týká. Často jde o děti ze socio-ekonomicky znevýhodněného prostředí. Závěry šetření organizace Člověk v tísni ukazují na řadu úskalí, kvůli kterým nemá zavedení povinného předškolního ročníku na připravenost dětí vždy stoprocentní dopad. Kvalitativní vyhodnocení projektů Nadace OSF v mateřských školách v Ostravě dokládá, že zlepšit situaci pomáhají romské asistentky zaměstnané přímo v mateřských školách. Finance na ně ale chybí.

V České republice absolvovalo předškolní vzdělávání v roce 2016 pouze 34 % romských dětí ve věku 4 až 6 let (EU-MIDIS II 2016), zatímco u celkové populace to bylo přibližně 86 % (Eurostat 2014). Vláda ČR proto zavedla od září 2017 bezplatný povinný rok předškolního vzdělávání pro děti ve věku 5 let se zdůvodněním, že „předškolní vzdělávání je důležitým nástrojem pro úspěšnou integraci (nejen) romských dětí, pro jejich následnou úspěšnost ve škole i v dalším životě“.

Nadace OSF uspořádala ve čtvrtek 14. února diskusi nad dosavadními analýzami dopadů zavedení povinného předškolního vzdělávání. Pozvala k ní zástupce Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, České školní inspekce a Člověka v tísni.

Česká školní inspekce zjistila, že ač patří Česká republika ve srovnání s členskými státy Evropské unie k zemím s nejvyšším podílem dětí v předškolním vzdělávání, po zavedení povinného předškolního ročníku v celkovém měřítku k významnému zvýšení účasti pětiletých dětí na předškolním vzdělávání nedošlo. Stejně tak z údajů MŠMT vyplývá, že část dětí se předškolního vzdělávání i nadále neúčastní.
(Zdroj: Tematická zpráva ČŠI: http://www.csicr.cz/html/2018/TZ_Dopady_povinneho_predskolniho_vzdelavani/html5/index.html?&locale=CSY&pn=19)

Šetření mezi učitelkami mateřských škol a rodiči dětí ohrožených sociálním vyloučením k tématu předškolního vzdělávání provedla organizace Člověk v tísni. Cílem kvalitativního šetření bylo prozkoumat, jak vnímají povinný předškolní ročník rodiče sociálně znevýhodněných dětí.
(Zdroj: https://www.clovekvtisni.cz/shrnuti-zavery-ze-setreni-o-dopadech-povinneho-predskolniho-rocniku-mezi-ucitelkami-ms-a-rodici-deti-ohrozenych-socialnim-vyloucenim-5300gp).

Závěry České školní inspekce i organizace Člověk v tísni jsou obdobné. Doporučují zaměřit se na komunikaci s rodiči a zvýšit jejich informovanost o možnostech a přínosech předškolního vzdělávání. Rodiče totiž často nemají dostatečné informace, jaké nároky budou na děti při zápisech do mateřské školy kladeny, nemají znalost o fungování předškolního institucionálního vzdělávání, často mezi nimi panuje nedůvěra v instituci. Důležité je podle obou organizací také posílení kapacit mateřských škol o speciálního pracovníka, asistenta nebo sociálního pedagoga, který bude zajišťovat práci s dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí a jejich rodinami.

Vyhodnocení pilotních projektů Nadace OSF v mateřských školách v Ostravě ukázalo, že pro zvýšení a udržení docházky dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí do mateřské školy má romská asistentka stěžejní roli. Terénní práce asistentky i její účast na vzdělávání dětí v mateřské škole, zvyšuje potřebnou důvěru rodičů v instituci mateřské školy a pomáhá rozptýlit obavy rodičů z adaptace dítěte.

„Romská asistentka zná místní prostředí a životní situaci rodin a může tak poskytovat vhled i ostatním pracovníkům mateřské školy. Často bývá prvním pracovníkem mateřské školy, který je s rodiči v kontaktu a informuje je o možnostech a přínosech předškolního vzdělávání. S rodiči aktivně komunikuje a má prostor se jim individuálně věnovat,“ doplňuje Marie Palečková z Nadace OSF. Financování této pozice však není systémově řešeno a v dlouhodobém výhledu je nejisté. V současné době mateřské školy nejčastěji čerpají finance na zajištění takové pozice v projektovém režimu financování, které ohrožuje udržitelnost tohoto přístupu.
(Zdroj: https://osf.cz/wp-content/uploads/2018/12/Rovny_pristup_k_predskolnimu_vzdelavani_v_Ostrave_Nadace_OSF.pdf ).

Hosté diskuse byli:
Ondřej Andrys, náměstek ústředního školního inspektora, Česká školní inspekce
Jaroslav Faltýn, ředitel odboru, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Zuzana Ramajzlová, vedoucí vzdělávacích služeb programů sociální integrace, Člověk v tísni o.p.s.
Marie Palečková, koordinátorka programu Vzdělávání, Nadace OSF

Kontakt pro novináře:
Lucie Šplíchalová
+420 604 150 078
lucie.splichalova@piart.cz
www.piart.cz

3.9.2019

Program Active Citizens Fund v České republice: Podpoříme občanskou společnost třemi sty miliony korun

Občanská společnost je nezbytnou podmínkou fungující demokracie. Do Česka nyní přichází program, jehož cílem je podpora občanské společnosti, pomoc znevýhodněným skupinám i inspirace k aktivnímu občanství. To vše pod správou …

Celý článek

24.6.2019

Dopady inkluzivní reformy: Cesty romských žáků ke vzdělávání

Dana Moree ve spolupráci s Nadací OSF publikují další výzkum, který se týká dopadů inkluze v českém vzdělávacím systému a doporučení, která z toho plynou. Kvalitativní výzkum mapoval, jaké jsou …

Celý článek

21.3.2019

Nadační fond Hyundai podpoří komunitní projekty v Moravskoslezském kraji

Praha, 21. března 2019 – Obce a nevládní organizace mohou i letos žádat o podporu u Nadačního fondu Hyundai. Fond rozdělí okolo 1 milionu korun na profesionalizaci neziskových organizací a …

Celý článek

18.12.2018

Místní knihovny zvou na přednášky o dezinformacích, reklamě a světu médií

Lidé v menších městech v krajích Ústeckém, Královéhradeckém a Moravskoslezském se mohou až do února účastnit více než 100 vzdělávacích akcí, které pořádají místní knihovny a které mají posílit informovanost …

Celý článek