Tišnovská knihovnice se s dětmi a dospívajícími vydává do temného lesa internetu
Bibliotheca inspirans 2022 je ocenění pro knihovny, které svým návštěvníkům nápaditým způsobem pomáhají s lepší orientací ve spleti rozporuplných informacích. Městská knihovna Tišnov se díky propracovanému programu mediálního vzdělávání stala jednou ze sedmi oceněných.

„Veřejné knihovny již dávno nejsou jen regály s knihami. Jsou centrem vědění, setkávání a solidarity. Lidé, kteří v nich pracují, učí veřejnost pracovat s informacemi. Také vytvářejí prostor pro dialog a celoživotní vzdělávání a jsou důležitým hybatelem lokálního dění,“ vysvětluje Andrea Studihradová z České spořitelny, která ocenění Bibliotheca inspirans společně s Nadací OSF organizuje.
V roce 2022 proběhl první ročník zaměřený na mediální vzdělávání. Za své aktivity, kterými inspirují i další knihovny, bylo oceněno celkem 7 knihoven, od velkých krajských až po ty menší v obcích pod 50 tisíc obyvatel. Vyhlášení oceněných proběhlo v Olomouci 15. září na největší knihovnické konferenci Knihovny současnosti 2022. Bibliotheca inspirans je v současnosti jediné ocenění v Česku, které nevzniklo uvnitř knihovnické obce, ale přichází jako podpůrný impuls z vnějšku. „Knihovnice a knihovníci odvádějí skvělou práci. Skrze toto ocenění jim dáváme jasně najevo, že si jejich práce vážíme. Chceme, aby naši spoluobčané, zřizovatelé knihoven i státní úředníci stejně jasně jako my viděli, jak inspirativní mohou knihovny být,“ říká Tereza Lišková z Nadace OSF, která s knihovnami právě na rozvoji mediálního vzdělávání dlouhodobě spolupracuje.
Tišnovská knihovna se mediálnímu vzdělávání věnuje velmi aktivně. „Asi před osmi lety jsem se začala zajímat o informační bezpečnost. Nikdy jiný to tu nedělal, a mně přišlo, že jde o důležité téma,“ popisuje knihovnice Edita Hečová. Její lekce Na internetu bezpečně, které postupně procházely vývojem, aktuálně vyústily do tří témat pro žáky pátých, šestých a sedmých tříd. „Pro páťáky mám všeobecný úvod. Měli by si uvědomit, co na internetu sdílí a jak se to může šířit, nebo že to, co se na internetu píše, není vždy pravda. Šesťákům přednáším o virtuální komunikaci s cizími lidmi. Hrozně mi v tom pomáhá dokument V síti, ze kterého jim pouštím ukázky. Děti tak vidí, že se to opravdu děje, že jim jen tak nevyhrožuju. Některá videa jsou opravdu surová a děti sedí s otevřenou pusou. Jenže tak jim dojde, že se to může stát i jim. Kdybych díky přednáškám uchránila jen jedno dítě, tak to má smysl. Pro sedmáky mám téma kyberšikany a jsem opravdu drsná. Mám zpracované příběhy konkrétních lidí, popisuju, co se obětem dělo, jak se při tom cítili a proč si nakonec vzali život. Na jedné lekci bylo vidět, že jsem tnula do živého, že v té třídě řešili poměrně vážný případ kyberšikany. A na každé lekci je minimálně jedno dítě, které řekne, že se mu něco podobného dělo taky,“ popisuje Edita Hečová. Podle ní fungují drsné lekce i jako dobrá prevence – když si potenciální agresoři vyslechnou, co všechno se může stát, často si své jednání rozmyslí.
Na podzim chystá Edita Hečová další lekce, a to na téma sexting. Inspiroval ji kamarád její kamarádky, který se na online seznamce seznámil s krásnou cizinkou, jež z něj postupně dostala asi 150 000 Kč na víza a cestu do České republiky. „Kamarádka mi o tom řekla a mně bylo hned jasné, o co jde. Naposílala jsem jí pro něj videa a články, co všechno se dá dnes nahrát a udělat a jakým způsobem se dá lidmi manipulovat. Dotyčný to nakonec naštěstí pochopil, a dokonce mi dal k dispozici i materiály, které si s dámou vyměňovali, takže je mohu v téhle lekci použít.“ Lekce bude určena deváťákům, a pro osmáky chystá knihovnice lekci o tom, jak nepodlehnout například reklamě.
„Knihovníkům se do tématu bezpečnosti na internetu moc nechce, je to složité téma. Ale já jsem své lekce detailně zpracovala, takže jim můžu předat kompletní materiál,“ vysvětluje Edita Hečová. Mikrogrant z ocenění Bibliotheca inspirans použije na nákup pomůcek, například podložek na psaní nebo papírů na flipchart, na které z běžného rozpočtu knihovny nezbývá. Tereza Lišková z Nadace OSF dodává: „Na tišnovské knihovně je inspirativní, že se věnuje mediálnímu vzdělávání dlouho a systematicky. Podobné vzdělávací aktivity jsou potřeba jako sůl. Způsoby, jakými si vyměňujeme informace, se totiž spolu s rychlým vývojem technologií a internetu radikálně proměňují. Knihovny jsou ideální místa, kde nad těmito změnami můžeme společně a kriticky přemýšlet. V Tišnově se to zjevně daří na výbornou.“