- Mýtus o tzv. digitálních domorodcích vede k tomu, že jejich počítačovou gramotnost necháváme ležet ladem. Ve skutečnosti ale svou nečinností přispíváme ke generaci, která počítače nebude umět efektivně využívat ani ve zlomku toho, jak to uměla generace prvních nadšenců v 90. letech.
Každá doba má potřebu spřádat a pěstovat vlastní mýty. Jeden z těch, který v obměnách přetrvává po generace, je, zdá se, neochvějná víra, že přijdou noví lidé, kterým my teď prošlapáváme cestu, a tihle lidé budou žít lepší a bohatší život. Zní to jako z Čechova nebo z Ouředníkovy Europeany, a bohužel to tak i je: nové generace opakují stále stejné chyby a nezdá se, že pouze změnou prostředí se nějak závažně mění i přístup lidí.
Nejnovější mýtus vycházející z úplně stejné šablony se jmenuje digital natives, jehož myšlenka je relativně známá: Dnešní děti zvládají technologie (zejména ty počítačové, internetové atd.) o tolik lépe než generace jejich rodičů, že nemůže být pochyb o tom, že západní země jaksi automaticky spějí do éry znalostí, v níž dominuje čistá ekonomika a všichni mají čas na odpočinek, protože jsou díky počítačům tak dokonale efektivní.
Chyba, mýtus, nic jiného. Vzorek gymnaziálních studentů (jejichž výsledky v relevantních testování potvrzují, mimochodem, výrazně nadprůměrné výkony vzhledem ke zbytku země) je na tom s informační a počítačovou gramotností natolik špatně, že se mi tomu zpočátku ani věřit nechtělo. A není to jen můj pocit – podobně se reflektují i studenti. Když jsem studenty prvního ročníku gymnázia požádal o sdělení pocitů, s nimiž vstupují do hodin informatiky, rychlá textová analýza pomocí wordle.net ukázala, že početně srovnatelně se vedle “těším se” v odpovědích vyskytovalo i “bojím se”. Mýtus, zdá se, panuje i v jiných zemích – ke srovnání doporučuji třeba článek Marca Scotta Děti neumějí pracovat s počítačem.
Práce se informacemi totiž vyžaduje schopnost strukturovaně myslet a ta bohužel nepadá do klína spolu s novým iPadem či tabletem s Androidem (jak si to jejich majitelé asi často představují…), ale poměrně náročně a zdlouhavě se to učí. Studenti to sami neodpracují, a řada je tak opět na škole.
Jenže: ani škola tohle neplní. Důvod je zřejmý a stokrát omletý: sami učitelé to dvakrát neovládají. Navíc, v zajetí jisté rutiny rakousko-uherského školství, by taková výuka pravděpodobně vypadala jako dnešní výuka informatiky – podobala by se kuchařce „Když potřebujete tohle, klikněte sem a pak sem.“
Co by tedy mělo být obsahem takové výuky (anebo spíš výchovy)?
-
Učit kreativní lenosti
Jsou takoví, kterým nevadí nesmyslné množství ruční práce. Bohužel se tak plýtvá jejich potenciálem k něčemu smysluplnějšímu. Potřebujeme, aby studenti začali výpočetní techniku používat k úspoře času. Aby byli natolik líní dělat něco ručně, že raději budou hledat nové řešení. - Učit strukturovaně myslet
Nejnáročnější věc – a přeci lze udělat. Lidé z Tactical Tech na drawingbynumbers.org sepsali čtivý návod, jak strukturovat informace do tabulky. Jistě to půjde vymyslet i s dalšími oblastmi, jistě to lze i zkoušet ve škole. - Učit hledat řešení
Současná výuka přírodních věd se podobá už zmíněné kuchařce – dovoluje jen jeden způsob řešení, samozřejmě ten nejlepší. Daleko důležitější než ovládnutí jednoho algoritmu je však schopnost hledat algoritmy nové a lepší. Rád bych, aby moje děti ve škole soutěžily o nejlepší řešení…
Pro začátek by stačilo přiznat si, že mladá generace to nezvládne sama. Jinými slovy – je třeba si za jejich výbavu do života v digitálním světě převzít zodpovědnost.