Praha, 10. března 2015 – Novela školského zákona, která představuje významný krok směrem k inkluzivnímu vzdělávání, bude projednávaná na jednotlivých senátních výborech ve středu 11. března.
Novela, kterou schválili poslanci 13. února, mění přístup k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. Pro jejich integraci do hlavního vzdělávacího proudu se stanou základem podpůrná opatření, která žáci potřebují. Mezi tato opatření patří použití speciálních učebnic, individuálních vzdělávacích plánů, využívání asistentů pedagoga nebo tlumočníků do znakové řeči s odpovídajícím vzděláním či vytváření studijních skupin.
“Podoba novely v Senátu je výsledkem několikaměsíčního projednávání v Poslanecké sněmovně, kde se velká část diskuse vedla o spornou definici mentálního postižení. Dolní komora se nakonec rozhodla tuto definici vypustit. Vyslyšela tak hlasy rodičů, nevládních organizací i odborníků. Současná verze představuje správný krok k naplňování rovných šancí ve vzdělávání”, říká Robert Basch, ředitel Nadace Open Society Fund Praha.
Po projednání na výborech se bude Senát novelou zabývat na schůzi začínající 18. března. Účinnost části novely týkající se podpůrných opatření je stanovena na 1. září 2016. Pro dobré fungování navrhovaného systému musí ministerstvo školství ještě předložit reformu financování regionálního školství a novely vyhlášek č. 72 Sb. a č. 73 Sb.
Nevládní organizace považují přijetí novely za klíčové. Proto Nadace OSF Praha pořádá ve spolupráci s předsedou školského výboru Jaromírem Jermářem besedu nevládních neziskových organizací se senátorkami, senátory, která proběhne před samotným jednáním školského výboru. Kromě zástupců neziskových organizací se jí účastní také představitelé akademické sféry či rodiče dětí s postižením.
Kontakt pro tisk:
Jitka Rabitsch Adamčíková, Manažerka komunikace, Nadace Open Society Fund Praha
e-mail: jitka.adamcikova@osf.cz, tel: 727 985 860