Podle průzkumu provedeného pro deník Blesk agenturou SANEP se velká část lidí obává společného vzdělávání a nesouhlasí s ním. Tento průzkum si deník nechal zpracovat po sérii článků, které nepravdivě informují o reálných změnách ve školství od 1. září 2016. Blesk tak pouze posiluje současnou mediální hysterii panující okolo nového systému podpůrných opatření. Dřívější průzkumy totiž ukazují podporu veřejnosti pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných školách.
Od 1. září budou mít dětí se speciálními vzdělávacími potřebami nárok na bezplatná podpůrná opatření. Oproti často šířeným informacím se neruší právo rodiče na výběr školy, ani se neruší speciální školy. Novela zákona zavádějící podpůrná opatření byla schválena na jaře 2015 Parlamentem a byla podepsána prezidentem. Má řešit dnešní nepřijatelný stav, kdy děti se speciálními vzdělávacími potřebami a školy nemají dostatečnou podporu. Inkluzivní vzdělávání se netýká pouze dětí s mentálním postižením, ale také dětí cizinců, žáků jiných národností či dětí pocházejících ze sociálně znevýhodněného prostředí.
“Obavy veřejnosti ze společného vzdělávání jsou více způsobeny negativní kampaní proti němu a velkým množstvím nepravdivých informací, než samotnými změnami ve školském zákoně. Průzkum tak spíše odráží, nakolik je tato kampaň úspěšná, protože podle dřívějších průzkumů převážná většina veřejnosti inkluzívní vzdělávání podporovala”, říká Robert Basch, výkonný ředitel Nadace OSF.
“Podle dřívějšího průzkumu uskutečněného agenturou IPSOS pro Českou odbornou společnost pro inkluzivní vzdělávání je pro podporu společného vzdělávání 57 % lidí a 61 % si myslí, že může být přínosem. I další průzkum, tentokrát CVVM ze září 2014 ukazuje podporu vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v běžných školách. Výzkum SANEP směšuje vzdělávání několika skupin žáků, u nichž se data CVVM liší. Podle CVVM 78 % lidí podporuje společné vzdělávání cizinců, 73 % lidí podporuje společné vzdělávání dětí s tělesným postižením a 59 % lidí podporuje společné vzdělávání romských dětí.