Reklama na konspiračních a dezinformačních webech

| Aktuality | Nenápadný půvab demokracie | Vše

Podle naší nové analýzy vydělají weby, které se věnují šíření smyšlených zpráv či dezinformací, v ČR a SR ročně odhadem 23 až 32 milionů korun z internetové reklamy.vystrizek

Spolu s experty z nevládních organizací a mediálních agentur jsme připravili krátkou studii, která se snaží odhadnout objemy reklamy na zpravodajských serverech, jež šíří smyšlené zprávy a neověřené spekulace. Analýza zjistila, že dvě třetiny těchto serverů nabízí reklamu prostřednictvím jedné či více reklamních sítí. Na serverech se objevuje i reklama známých značek. Zadavatelé reklamy přitom často nevědí, že jejich reklama je takto umístěna.

„Šíření různých fám může být podle nových propočtů i docela dobrý výdělek,“ říká Robert Basch, ředitel Nadace OSF. „Řada firem by byla nejspíš překvapena, že se jejich reklama objevuje vedle smyšlených katastrof či zmanipulovaných fotografií. Zatímco na Slovensku vznikl projekt, který před reklamou na podezřelých webech varuje, u nás tomu zatím věnuje pozornost jen několik málo inzerentů,“ dodává.

Autoři analýzy se zaměřili na příjmy všech českých a slovenských webů, kde byl v minulosti odhalen větší počet smyšlených či nenávistných zpráv. Dohromady mohou z reklamy získat jejich provozovatelé 23 až 32 milionů korun ročně. Jde spíše o aproximaci, která se může měnit podle aktuálního dění a zájmu inzerentů.

„Mnoho inzerentů nakupuje v reklamních systémech bez toho, aby si ověřovali, kde se jejich reklama zobrazuje. Mohou pak svými penězi podporovat i weby, se kterými by vědomě nespolupracovali,“ říká Matěj Novák z firmy Czech Publisher Exchange, který se podílel na odhadu příjmů z reklamy. „Dezinformační a konspirační zpravodajské weby si tak mohou přijít i na milionové částky z reklamy,“ dodává.

V minulosti stažení reklamy z těchto webů ohlásila v ČR například Česká spořitelna, firma James Cook Languages a společnost T-Mobile ČR, ve světě potom třeba společnost Vodafone.

Celá analýza je ke stažení ZDE.