Podpořte aktivity
Nadace OSF

Podpořte aktivity
Nadace OSF

8.7.2016

Rada Evropy oceňuje reformy školství v ČR, ale požaduje prokazatelnou změnu v praxi

Výbor ministrů Rady Evropy, který dohlíží nad naplňováním rozsudků u Evropského soudu pro lidská práva ve Štrasburku, projednal na svém červnovém zasedání případ D.H. a ostatní proti České republice. Ve svém rozhodnutí ocenil nedávné reformy školství vycházející z principu inkluzivního vzdělávání.

Na základě rozsudku D.H. z roku 2007 byla Česká republika odsouzena za diskriminaci romských žáků, jimž je neúměrně přidělována diagnóza lehkého mentálního postižení a pak jsou zařazováni do dříve zvláštních, dnes praktických škol.

Od letošního září začne fungovat nový systém podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, tedy žáků s různými typy postižení nebo znevýhodnění, aby se mohli úspěšněji vzdělávat v běžných školách. K reformám startujícím po prázdninách také patří zrušení vzdělávacího programu pro žáky s lehkým mentálním postižením (LMP).

Výbor ministrů poukazuje na dosavadní nedostatečné výsledky předchozích reforem školství v ČR. Ve vzdělávacím programu pro žáky s lehkým mentálním postižením (v tzv. základních školách praktických) se totiž nadále vzdělává příliš velké množství žáků romského původu, konkrétně jde o 30,6 %, což neodpovídá zastoupení Romů ve společnosti. Jde téměř o desetinásobek poměru romských žáků v běžných základních školách (3,9 %). Zastoupení Romů v tzv. základních školách praktických se navíc téměř nezměnilo během posledních tří let, kdy Česká školní inspekce pravidelně sbírá etnicky členěná data.

V souvislosti s reformami ve školství vyzývá Výbor českou vládu, aby poskytla pro jejich zavádění i sledování dopadů dostatečnou finanční a personální podporu. Přestože nás čeká dvouleté přechodné období, kdy bude žákům přiznávána podpora podle nového systému, Výbor nehodlá čekat na výsledky až po uplynutí této doby a očekává dopady reformy již během příštího školního roku. Do února 2017 má vláda Výboru ministrů předložit další čísla ke vzdělávání romských žáků.

Na hledání řešení v případě diskriminace romských žáků ve vzdělávání by se podle Výboru měly podílet i neziskové organizace a Veřejná ochránkyně práv. Výbor tak zdůraznil jejich důležitou a nezastupitelnou úlohu v rámci boje proti diskriminaci a české vládě doporučil pokračovat s nimi v úzké spolupráci. S ohledem na aktuální útoky proti neziskovým organizacím pracujícím ve školství zde zaznělo důležité uznání jejich práce.

Na pokračující segregaci romských žáků ve vzdělávání v ČR upozornila Rada Evropy letos v červnu ještě jednou, a to ve zprávě poradního výboru Rady Evropy. V ní se věnuje také nuceným sterilizacím romských žen nebo vepřínu v Letech v místě bývalého koncentračního tábora.

Z rozhodnutí Výboru ministrů lze vyčíst jasnou podporu inkluzivním změnám ve vzdělávání. Pouze legislativní reformy ale nebudou zdaleka stačit pro naplnění rozsudku “D.H. a ostatní proti ČR”. Výbor totiž vyžaduje prokazatelné změny v praxi, a to už od příštího školního roku. Klade proto důraz na sledování realizace schválených reforem. Bez jasných čísel, která ukáží, že došlo ke zlepšení vzdělávání romských žáků, se rozsudek neuzavře.

Příspěvek vyšel rovněž na www.romea.cz

Štěpán Vidím Drahokoupil Koordinátor vzdělávání

Štěpán pracuje v programu Vzdělávání dětí a mladých lidí, kde má na starosti advokační aktivity. Dlouhodobě se věnuje tématu lidských práv. V české pobočce Amnesty International byl členem správní rady (2012 – 2016) a dříve se v ní angažoval jako koordinátor aktivistické skupiny, lektor lidských práv nebo stážista. S kolegy a kolegyněmi z Univerzity Karlovy a dalších pražských vysokých škol založil v roce 2013 Studentský Majáles. Vystudoval politologii na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Na FF UK dnes pokračuje jako doktorand na Ústavu politologie. Jeho odborným zájmem je komparativní politologie.