V českobudějovické knihovně ukazují dětem, že posměšky do diskuze nepatří

Bibliotheca inspirans 2022 je ocenění pro knihovny, které svým návštěvníkům nápaditým způsobem pomáhají s lepší orientací ve spleti rozporuplných informacích. Pobočka Jihočeské vědecké knihovny v Českých Budějovících se díky práci s metodou Filozofie pro děti stala jednou ze sedmi oceněných.

„Veřejné knihovny již dávno nejsou jen regály s knihami. Jsou centrem vědění, setkávání a solidarity. Lidé, kteří v nich pracují, učí veřejnost pracovat s informacemi. Také vytvářejí prostor pro dialog a celoživotní vzdělávání a jsou důležitým hybatelem lokálního dění,“ vysvětluje Andrea Studihradová z České spořitelny, která ocenění Bibliotheca inspirans společně s Nadací OSF organizuje.

V roce 2022 proběhl první ročník zaměřený na mediální vzdělávání. Za své aktivity, kterými inspirují i další knihovny, bylo oceněno celkem 7 knihoven, od velkých krajských až po ty menší v obcích pod 50 tisíc obyvatel. Vyhlášení oceněných proběhlo v Olomouci 15. září na největší knihovnické konferenci Knihovny současnosti 2022. Bibliotheca inspirans je v současnosti jediné ocenění v Česku, které nevzniklo uvnitř knihovnické obce, ale přichází jako podpůrný impuls z vnějšku. „Knihovnice a knihovníci odvádějí skvělou práci. Skrze toto ocenění jim dáváme jasně najevo, že si jejich práce vážíme. Chceme, aby naši spoluobčané, zřizovatelé knihoven i státní úředníci stejně jasně jako my viděli, jak inspirativní mohou knihovny být, říká Tereza Lišková z Nadace OSF, která s knihovnami právě na rozvoji mediálního vzdělávání dlouhodobě spolupracuje. 

Pobočka knihovny ve Čtyřech Dvorech se mediálnímu vzdělávání věnuje velmi aktivně. „Používáme metodu Filozofie pro děti, což je pedagogická metoda, během níž se účastníci učí, jak diskutovat, jak nad věcmi přemýšlet, jak formulovat své myšlenky a obhajovat vlastní výroky. Mediální vzdělávání pro školy se snažíme vést právě formou společných diskuzí,“ vysvětluje Václava Medalová Hůdová, která ve čtyřdvorské knihovně tuto metodu zavedla. Jak přesně to probíhá? „Mám připravený určitý text. V létě jsem třeba pracovala s aktuálním článkem o falešné fotografii hvězdy, která ve skutečnosti zobrazovala kolečko salámu. Nejprve s dětmi článek přečteme a pojmenujeme problém. Potom je rozdělím do menších skupinek, v nichž mají za úkol pojmenovat jedno téma, které je ve článku zaujalo, a vytvořit k němu otázku, o které by se dalo diskutovat. Ze všech otázek si hlasováním vyberou jednu, o které následně diskutujeme. Snažím se do diskuzí výrazně nezasahovat. Cílem je, aby všichni argumentovali a navzájem se respektovali. Tedy neposmívali se a neobraceli oči v sloup. Učíme se slušně oponovat a diskutovat, když s něčím nesouhlasíme. Jdeme pod povrch věcí, hledáme motivace lidí vytvářet a šířit falešné zprávy,“ popisuje Václava Medalová Hůdová. O otázkách spojených s mediální gramotností diskutují žáci druhého stupně základních škol, ovšem metodu Filozofie pro děti využívá knihovna po mírných úpravách třeba i pro školkové děti. 

Tereza Lišková z Nadace OSF dodává: „Při mediálním vzdělávání jde nakonec hlavně o to, abychom si jako lidé informačního věku navzájem porozuměli –⁠ v rodinách, mezi přáteli nebo třeba se sousedy. Informace nám mají pomáhat při poznávání světa, ne nás rozdělovat. A právě touto cestou knihovna ve Čtyřech Dvorech jde.“ S metodou Filozofie pro děti knihovna pracuje dlouhodobě a je jedinou takovou v Česku, která to dělá. „Máme teď velké plány. Budeme pořádat workshopy Filozofie pro děti i pro ostatní knihovny v jihočeském kraji,“ upřesňuje Václava Medalová Hůdová. Mikrogrant, který knihovna obdržela v rámci ocenění Bibliotheca inspirans, použije na pořízení výkonného notebooku. „Usnadní nám přípravu školních programů a budeme i více flexibilní při práci s dětmi.“ 

Kromě vzdělávacího rozměru má čtyřdvorská knihovna podle Václavy Medalové Hůlové ještě další, stejně důležitý – komunitní rozměr. „Máme se čtenáři a návštěvníky velmi úzký vztah. Můžeme si to dovolit, jsme menší pobočka, lidem se tu maximálně věnujeme. Ta práce je pro nás životní láskou a lidé sem možná více než za knihami chodí za námi,“ směje se Václava Medalová Hůdová. To potvrzuje i Tereza Vargová, dlouholetá návštěvnice knihovny a vášnivá čtenářka. „Bydlím kousek odtud a zdejší knihovnice jsou úžasné. Mají tu i herničku, kde trávím čas se svými dětmi, bývají tu skvělé akce.“ Její šestiletý syn Nicolas souhlasí: „Líbí se mi tady. Prohlížím si knížky, hraju si v herničce, půjčuju si hry.“ Má rád paní knihovnice? „Jo. Jsou hodné.“ Zdá se, že čtyřdvorská knihovna má o nové čtenáře postaráno.

Foto: Pavel Dolejší