Jedním z hlavních argumentů pro otevírání dat je vedle zpřehlednění informačních služeb také jejich potenciál pro byznys. Zároveň aplikace vznikající na otevřených datech často reagují na zcela konkrétní nedostatky ve fungování veřejných služeb a nabízí alternativy k těm stávajícím.
Přínosy zpřístupnění veřejných dat představil nedávno v Praze a Brně Phil Young, šéf digitálních služeb londýnského dopravního podniku, který přijel do České republiky na pozvání našeho Fondu Otakara Motejla. Fond otevírání dat v Čechách dlouhodobě propaguje, a proto přivezl do Čech právě tohoto muže, který vedl otevření londýnských dopravních dat. Zorganizovali jsme jeho setkání s politickým vedením a vysokými úředníky pražského a brněnského magistrátu, řídícími lidmi dopravních podniků, ale také se zástupci komerčních firem, které mají na zpřístupnění dat zájem.
Přes osmdesát procent Londýňanů používá chytré telefony a polovina z nich přitom využívá některou z dostupných aplikací s informacemi o veřejné dopravě, přičemž za posledních šest let vzniklo již kolem pěti set mobilních aplikacích postavených na otevřených datech poskytnutých londýnským dopravní podnikem. Jednoznačně největší zájem je o neustále zpřesňované odhady příjezdu nejbližších spojů dle dopravní situace, jejich vyžití představuje téměř devadesát procent využití londýnských dopravních dat. O zbylou desetinu se pak dělí klasické jízdní řády, informace o momentální vytíženosti veřejné dopravy, intenzitě provozu v silniční dopravě a její nehodovosti, obsazenosti záchytných parkovišť či o aktuální dostupnosti volně přístupných městských kol.
Podle studie společnosti Deloitte ušetří otevřená data ročně Londýňanům čas v hodnotě 30 až 120 milionů liber. Investice firem do mobilních aplikací pak již vygenerovaly další stovky miliónů liber investovaných do technologického rozvoje a přes tisícovku nových pracovních příležitostí. Digitální průmysl nyní zaměstnává v Londýně okolo 175 000 osob a město představuje hlavní světové centrum digitálních technologií. Je nesporné, že zpřístupnění dat na tom má výrazný podíl a zájem o ně stále roste. Důkazem je téměř sedm tisíc vývojářů, kteří jsou v současnosti registrovanými užvateli londýnských dopravních dat.
Jak však přiznává Phil Young, i v Londýně byla datová revoluce možná až s politickou podporou, a to jak na magistrátě tak v britském parlamentu. Nejinak je tomu také v České republice – politická podpora na místní i celostátní úrovni je zásadní.
Další fotografie z debat s Philem Youngem si můžete prohlídnout na našem Facebookovém profilu.