Docházku dětí do školek mohou zlepšit asistenti, chybí na ně ale peníze

| Tiskové zprávy | Nezařazené

Do povinného předškolního vzdělávání se podle šetření České školní inspekce nezapojily asi 3 % dětí, kterých se povinnost týká. Často jde o děti ze socio-ekonomicky znevýhodněného prostředí. Závěry šetření organizace Člověk v tísni ukazují na řadu úskalí, kvůli kterým nemá zavedení povinného předškolního ročníku na připravenost dětí vždy stoprocentní dopad. Kvalitativní vyhodnocení projektů Nadace OSF v mateřských školách v Ostravě dokládá, že zlepšit situaci pomáhají romské asistentky zaměstnané přímo v mateřských školách. Finance na ně ale chybí.

V České republice absolvovalo předškolní vzdělávání v roce 2016 pouze 34 % romských dětí ve věku 4 až 6 let (EU-MIDIS II 2016), zatímco u celkové populace to bylo přibližně 86 % (Eurostat 2014). Vláda ČR proto zavedla od září 2017 bezplatný povinný rok předškolního vzdělávání pro děti ve věku 5 let se zdůvodněním, že „předškolní vzdělávání je důležitým nástrojem pro úspěšnou integraci (nejen) romských dětí, pro jejich následnou úspěšnost ve škole i v dalším životě“.

Nadace OSF uspořádala ve čtvrtek 14. února diskusi nad dosavadními analýzami dopadů zavedení povinného předškolního vzdělávání. Pozvala k ní zástupce Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, České školní inspekce a Člověka v tísni.

Česká školní inspekce zjistila, že ač patří Česká republika ve srovnání s členskými státy Evropské unie k zemím s nejvyšším podílem dětí v předškolním vzdělávání, po zavedení povinného předškolního ročníku v celkovém měřítku k významnému zvýšení účasti pětiletých dětí na předškolním vzdělávání nedošlo. Stejně tak z údajů MŠMT vyplývá, že část dětí se předškolního vzdělávání i nadále neúčastní.
(Zdroj: Tematická zpráva ČŠI: http://www.csicr.cz/html/2018/TZ_Dopady_povinneho_predskolniho_vzdelavani/html5/index.html?&locale=CSY&pn=19)

Šetření mezi učitelkami mateřských škol a rodiči dětí ohrožených sociálním vyloučením k tématu předškolního vzdělávání provedla organizace Člověk v tísni. Cílem kvalitativního šetření bylo prozkoumat, jak vnímají povinný předškolní ročník rodiče sociálně znevýhodněných dětí.
(Zdroj: https://www.clovekvtisni.cz/shrnuti-zavery-ze-setreni-o-dopadech-povinneho-predskolniho-rocniku-mezi-ucitelkami-ms-a-rodici-deti-ohrozenych-socialnim-vyloucenim-5300gp).

Závěry České školní inspekce i organizace Člověk v tísni jsou obdobné. Doporučují zaměřit se na komunikaci s rodiči a zvýšit jejich informovanost o možnostech a přínosech předškolního vzdělávání. Rodiče totiž často nemají dostatečné informace, jaké nároky budou na děti při zápisech do mateřské školy kladeny, nemají znalost o fungování předškolního institucionálního vzdělávání, často mezi nimi panuje nedůvěra v instituci. Důležité je podle obou organizací také posílení kapacit mateřských škol o speciálního pracovníka, asistenta nebo sociálního pedagoga, který bude zajišťovat práci s dětmi ze sociálně znevýhodněného prostředí a jejich rodinami.

Vyhodnocení pilotních projektů Nadace OSF v mateřských školách v Ostravě ukázalo, že pro zvýšení a udržení docházky dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí do mateřské školy má romská asistentka stěžejní roli. Terénní práce asistentky i její účast na vzdělávání dětí v mateřské škole, zvyšuje potřebnou důvěru rodičů v instituci mateřské školy a pomáhá rozptýlit obavy rodičů z adaptace dítěte.

„Romská asistentka zná místní prostředí a životní situaci rodin a může tak poskytovat vhled i ostatním pracovníkům mateřské školy. Často bývá prvním pracovníkem mateřské školy, který je s rodiči v kontaktu a informuje je o možnostech a přínosech předškolního vzdělávání. S rodiči aktivně komunikuje a má prostor se jim individuálně věnovat,“ doplňuje Marie Palečková z Nadace OSF. Financování této pozice však není systémově řešeno a v dlouhodobém výhledu je nejisté. V současné době mateřské školy nejčastěji čerpají finance na zajištění takové pozice v projektovém režimu financování, které ohrožuje udržitelnost tohoto přístupu.
(Zdroj: https://osf.cz/wp-content/uploads/2018/12/Rovny_pristup_k_predskolnimu_vzdelavani_v_Ostrave_Nadace_OSF.pdf ).

Hosté diskuse byli:
Ondřej Andrys, náměstek ústředního školního inspektora, Česká školní inspekce
Jaroslav Faltýn, ředitel odboru, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Zuzana Ramajzlová, vedoucí vzdělávacích služeb programů sociální integrace, Člověk v tísni o.p.s.
Marie Palečková, koordinátorka programu Vzdělávání, Nadace OSF

Kontakt pro novináře:
Lucie Šplíchalová
+420 604 150 078
lucie.splichalova@piart.cz
www.piart.cz