Vzdělávání a rozvoj v malých a menších knihovnách

Nadace OSF vyhlašuje grantovou výzvu, v níž podpoříme místní, obecní, venkovské či městské knihovny v menších obcích. Naším cílem je posílit vzdělávací a komunitní roli knihoven: veřejné knihovny či jejich pracovníci a pracovnice od nás proto získají podporu na konkrétní vzdělávací a rozvojové aktivity, především takové, jež posílí digitální a mediální gramotnost komunity dané knihovny.

JAKÉ AKTIVITY V TÉTO VÝZVĚ PODPOŘÍME?

  • pilotní vzdělávací/poradenské aktivity zaměřené na prevenci digitálního vyloučení či na rozvoj mediální gramotnosti veřejnosti, knihovnic a knihovníků
  • náklady související se vzděláváním knihovnic a knihovníků (např. cestovní náklady, účastnický poplatek na akci, ubytování související s účastí na dané akci, následné aktivity související s dalším šířením znalostí ze vzdělávacích akcí do knihovnické komunity/pracovního kolektivu aj.)
  • nákup nebo předplacení, nastavení, instalaci digitálních nástrojů, software, případně drobný hardware (tj. nástroje a zařízení související s digitální a mediální gramotností, digitalizací státní správy)
  • aktivity podporující komunitní roli knihoven a jejich odolnost v krizových situacích (přednostně určeno pro knihovny, které byly v roce 2024 zasaženy či ohroženy povodněmi)
  • až 5 % z požadované částky lze čerpat na libovolný náklad, který prokazatelně přispěje k fyzické či psychické pohodě (wellbeingu) v dané knihovně.
Příklady využití nadačního příspěvku:
  • realizace pilotní vzdělávací aktivity/konzultace týkající se digitální či mediální gramotnosti (např. náklady na evaluaci, mentoring, odborné konzultace, atd.)
  • účast na konferenci, semináři, worskhopu, veletrhu, festivalu atp.
  • nákup softwaru, licencí nebo drobného hardwaru potřebného k realizaci plánované vzdělávací aktivity
  • inspirační návštěva / drobná stáž v jiné knihovně, v organizaci, firmě s jasným rozvojovým záměrem
  • pilotní audit služeb nebo sestavení strategie knihovny (s důrazem na agendu digitálního začleňování)
  • posílení lektorských/komunikačních dovedností (různé věkové skupiny, skupiny se zvláštními potřebami, menšiny atd.)
  • příprava krizového plánu a práce s komunitou po krizové situaci (např. povodně)
Priority výzvy:
  • minimálně 50 % z celkové částky v této grantové výzvě je určeno pro místní, obecní či venkovské knihovny (v obci do cca 20 000 obyvatel), k této prioritě bude přihlíženo v případě, že se o grant bude ucházet dostatek knihoven
  • vzdělání a rozvoj v oblasti digitálních kompetencí, například v kontextu digitalizace státní správy  (vč. lektorských dovedností), inspirační rámec nabízí například dokument Role knihoven v digitálním vzdělávání a začleňování nebo na knihovnickém koncepčním webu
  • vzdělávání a rozvoj v oblasti mediální gramotnosti a souvisejících kompetencí (vč. lektorských dovedností), inspirační rámec nabízí například https://koncepce.knihovna.cz/medialka

 

KDO A JAK MŮŽE ZASLAT ŽÁDOST O PŘÍSPĚVEK?

  • fyzické osoby pracující ve veřejných knihovnách 
  • veřejné knihovny 
  • zřizovatelé veřejných knihoven

Přihlášky do výzvy podávejte prostřednictvím systému Grantys (viz níže). Žádat o grant v této výzvě můžete průběžně – výzva zůstane otevřena do vyčerpání celkové částky, nejpozději však do 31. srpna 2025.

Celková alokace na výzvu v roce 2024: 

200 000 Kč

Výše grantu:

5 000 – 20 000 Kč

Grant vyplatíme vybraným žadatelům do 1 měsíce po uzavření grantové smlouvy. Příjemce grantu je povinen jej vyúčtovat do 1 měsíce od ukončení projektu (dle vzoru Nadace OSF).

Finanční spoluúčast není podmínkou udělení nadačního příspěvku.

Období realizace projektů:

prosinec 2024 – prosinec 2025

Aktivity je možné začít realizovat ihned po podpisu grantové smlouvy.

 

JAK BUDEME ŽÁDOSTI POSUZOVAT A VYBÍRAT?

Kritéria výběru:

(V závorce je uvedeno, na co byste měli ve své žádosti odpovědět.)

  • záměr a popis aktivit/y 

(Pomohou naplánované aktivity k rozvoji či vzdělávání v rámci knihovny? Jde o jednorázovou aktivitu či navazující aktivity? Jak aktivity přispějí ke změně v dané komunitě? Navazujete již na předchozí spolupráci nebo jiné aktivity? Jaký je váš odhad jednotlivých položek rozpočtu. Proč je pro vás obtížné či nemožné financovat danou aktivitu z vlastních stávajících zdrojů.)

  • využití výstupů a výsledků aktivit v budoucnu, navazující plány

(Plánujete využít dosažených výsledků v budoucnu? Plánujete na aktivitu navázat? Máte nápad, jak se o své získané zkušenosti podělíte s dalšími kolegyněmi a kolegy z knihovny nebo dalších knihoven?) 

  • celkový rozpočet

(Celková částka, o kterou žádáte.)

Způsob hodnocení:

  • tříčlenná expertní komise Nadace OSF 
  • schválení správní radou Nadace OSF / výkonnou ředitelkou Nadace OSF

Podání žádostí o grant:

Hodnotit budeme pouze úplné žádosti o grant odevzdané v elektronické podobě prostřednictvím online systému Grantys na adrese: https://granty.nadaceosf.cz (Grantová výzva VZDĚLÁVÁNÍ A ROZVOJ V MALÝCH A MENŠÍCH KNIHOVNÁCH. Výzva se vám zobrazí po přihlášení do systému.) Pokud jste u Nadace OSF o grant doposud nežádali: před prvním přihlášením do systému je potřeba se zaregistrovat a vytvořit účet subjektu, v rámci kterého budete podávat žádost. Pokud žádáte jako fyzická osoba pracující ve veřejné knihovně, vytvořte si účet pro fyzickou osobu. Pokud žádáte jako knihovna nebo její zřizovatel (např. obec), zvolte vytvoření účtu pro právnickou osobu.   

Všeobecné informace pro žadatele, včetně manuálu systému Grantys najdete ZDE. Zkrácenou verzi manuálu systému Grantys najdete ZDE.  

Pracovní verzi žádosti ve Wordu, kde si můžete žádost připravit před vyplněním žádosti v systému Grantys a případně hlídat maximální povolený počet znaků, si můžete stáhnout ZDE. Nebo (jste-li již registrováni v systému Grantys) generovat přímo v Grantysu (v menu „Soubory“ – „Vytvořit dokument“). Hotové texty pak z Wordu nakopírujte do formuláře, nezapomeňte při tom na vyplnění rozpočtu.

Úspěšní žadatelé se zavazují dodržovat zásady uvedené v Politice ochrany dětí a zvlášť zranitelných dospělých Nadace OSF. K nahlédnutí zde.


Neváhejte se na nás obrátit s dotazem nebo žádostí o konzultaci:

Kateřina Hvala – koordinátorka programu

katerina.hvala@osf.cz, tel: +420 226 227 703, m: +420 771 298 254

Petr Svatoš – IT Manager a technická podpora

podpora.grantys@osf.cz, tel: +420 226 227 733