Staňte se členem
Klubu Nadace OSF

Staňte se členem
Klubu Nadace OSF

PROGRAM VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ A MLADÝCH LIDÍ

Kvalitní a inkluzivní vzdělání považujeme v Nadaci OSF za nezbytný základ pro demokratickou a otevřenou společnost. Naší vizí je vzdělávací systém, ve kterém mohou být vzdělávány všechny děti bez rozdílu společně a který umožňuje každému dítěti maximálně naplnit jeho vzdělávací potenciál, plně rozvíjet jeho osobnost a pozitivně se zapojit do společnosti. V naší práci mimo jiné vycházíme z Prohlášení ze Salamanky, podle něhož

„děti a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami musí mít přístup do běžných škol, které budou schopné naplnit jejich potřeby v rámci pedagogických přístupů orientovaných na dítě (…) Běžné školy, které jsou takto orientované na inkluzi, představují ten nejúčinnější nástroj boje s různými diskriminujícími postoji, pomáhají budovat otevřená společenství a inkluzivní společnost a zajistit vzdělávání pro všechny.“

Přestože má školství v České republice bohatou tradici, v současné době nedokáže plně zajistit rovný přístup všem dětem, obzvláště žákům romského původu a žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. V Evropě patříme k zemím s nejvyšším počtem dětí mimo běžné školy. Řada dětí a jejich rodičů tak v praxi nemá skutečnou možnost volby mezi běžnou a speciální školou.

V případě romských dětí nadále dochází k nadměrnému a nesprávnému zařazování do speciálního školství. Přibližně třetina žáků s diagnózou lehkého mentálního postižení jsou žáci romského původu, přestože celkově tvoří Romové necelá čtyři procenta dětí v základních školách. V České republice je také přes osmdesát segregovaných škol, kde více než polovinu žáků tvoří Romové.

V souladu s Prohlášením ze Salamanky, dalšími mezinárodními úmluvami, vědeckými studiemi, ale také s praxí mnoha kvalitních škol v České republice věříme, že běžné školy postavené na inkluzivním přístupu jsou pro naprostou většinu žáků nejlepším místem, kde mohou plně rozvíjet své vlastnosti.

 

A jak to vidí rodič?

Patřím do generace tzv. Husákových dětí. Za doby mého mládí děti se zdravotním postižením „nebyly“. Samozřejmě, že musely být, stabilně se v našem státě rodilo (a rodí) kolem 4 % dětí s postižením, tyhle děti ale byly „neviditelné“….

Více…Bartoloměj Hruš

 

Co děláme proto, aby měly všechny děti stejnou šanci na vzdělání?

 
Podporujeme kvalitní zákony a inkluzivní vzdělávací systém

Kvalitní vzdělávací systém musí být postaven na zákonech, které vycházejí z principů inkluzivního vzdělávání. Takové zákony a dostatečné financování jsou základem pro další kroky směrem ke zlepšování situace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) a romských žáků. Společně s rodiči, školami, odborníky a neziskovými organizacemi se zasazujeme o lepší zákony a sledujeme jejich naplňování.

Podporujeme předškolní vzdělávání znevýhodněných dětí

Rozvoj dovedností a znalostí dítěte v předškolních letech předurčuje jeho úspěch ve školních lavicích a významně ovlivňuje i jeho následnou životní dráhu. Většina dětí tuto „výbavu“ získává v rodině a v mateřské škole. V České republice však panuje dlouhodobá nerovnost v účasti romských a neromských dětí na předškolním vzdělávání. Právě tento nerovný přístup se snažíme naším působením, podporou mateřských škol a neziskových organizací a spoluprací s veřejnou správou změnit.

 
Podporujeme školy ve vytváření inkluzívních podmínek

Většina žáků s postižením se vzdělává v běžných školách a inkluzivní vzdělávání je realitou pro mnoho z nich. A právě inkluzivní školy v České republice jsou důležitou inspirací, jak pracovat se všemi dětmi s ohledem k jejich potřebám. Nadace OSF proto podporuje Ligu komunitních škol ve vzájemných návštěvách, výměně zkušeností, šíření dobré praxe, financování kurzů dalšího vzdělávání a organizací studijních cest do zahraničí.

 
Podporujeme alianci Rodiče za inkluzi

Hlas rodičů dětí se speciálními vzdělávacími potřebami stejně jako hlas romských rodičů je v diskusi o školství velmi důležitý. V Nadaci OSF věříme, že to mají být rodiče, kteří s naší podporou budou hlavními obhájci zájmů svých dětí. Z tohoto důvodu podporujeme alianci Rodiče za inkluzi, do které se mohou další rodiče zapojit nebo se na ni obrátit s dotazem.

 
Poskytujeme granty, podporujeme síťování a odbornou diskusi a přinášíme zahraniční inspiraci

Inkluzivní vzdělávání a jeho zavádění je tématem na celém světě. Protože v mnoha zemích se lidé potýkají s podobnými překážkami, Nadace OSF podporuje návštěvy zahraničních hostů v České republice. Zkušenosti ze zahraničí jsou podle nás cenným zdrojem inspirace. Stejně tak je důležitá i dobrá odborná znalost fungování školství v ČR. Proto podporujeme organizace, které přinášejí do škol konkrétní metody a postupy, jak pracovat se všemi dětmi. Stejně tak mají naši podporu organizace věnující se rozvoji inkluzivního vzdělávání, a to jak ve veřejných diskusích, tak při vytváření školské politiky a zákonů.

 
Poskytujeme stipendia středoškolským a vysokoškolským studentům

Středoškolská stipendia
Studijní pobyt v zahraničí dělá mladého člověka samostatnějším a tolerantnějším, odlišnosti pak nevnímá jako překážky, ale příležitosti k obohacení. Tyto hodnoty vyznáváme také my, a proto podporujeme mladé lidi při studiu na zahraničních středních školách.

Vysokoškolská stipendia
Nejjistější způsob, jak zlepšit svou budoucnost, je jít studovat. Vysokoškolsky vzdělaní Romové hrají důležitou roli při bourání zažitých stereotypů i jako pozitivní příklady ve své komunitě. Účast Romů na vysokoškolském vzdělání je však podstatně menší než u majority a je daleko více ovlivněna sociálním zázemím rodin a škol. Proto poskytujeme stipendia romským vysokoškolským studentům a studentkám, aby se jejich velký sen o lepším životě splnil.

  • Spolupráce s Nadací OSF pro nás představuje pevný bod v jinak velmi nepřehledném systému současného přístupu k inkluzivnímu školství. Dodává nám energii pro zvolenou cestu a zároveň i víru v to, že to, co děláme, má smysl, a že na řešení překážek a komplikací nejsme sami.

    Vladimír Foist, ředitel ZŠ Poběžovice

  • Na středoškolská stipendia jsem přispěl především proto, že s nimi mám zkušenost: díky stipendiu jsem strávil rok na Kents Hill School v Maine ve Spojených státech. Byl to skvělý rok; navíc bych se bez něj nedostal ke spoustě příležitostí, které následovaly. Chci, aby podobnou možnost mělo co nejvíce studentů, včetně těch, kterým rozhodování komplikuje finanční situace.

    Petr Bouchal

  • Velmi rádi jsme loni v létě do našeho týmu přivítali prvního romského stážistu vybraného Nadací OSF. Jednou z hlavních priorit ambasády je vytvoření prostředí rovných příležitostí Romů v každé sféře české společnosti – ať už je to vzdělávací systém či regulérní pracovní trh – a chtěli jsme jít příkladem. Radek je příkladem inteligentního a cílevědomého mladého člověka, který je velkou hodnotou pro každého zaměstnavatele. Rozhodně se těšíme na další spolupráci s Radkem v budoucnu.

    Andrew Lederman z Velvyslanectví USA v Praze o stáži Radka Láciho

  • Rok strávený v USA v rámci středoškolského stipendia mě nakopl, motivoval a rozšířil obzory dál než za hranice Evropy. Schopnost naslouchat, prezentovat své myšlenky a argumentovat v odlišných kulturních a politických kontextech se mi dnes velmi hodí při mé práci v politické sekci britského velvyslanectví v Praze.

    Alexandra Trochtová, stipendistka v letech 2002 - 2003

AKTUALITY

29.5.2017

Jak zapojit rodiče z vyloučených lokalit do spolupráce se školou

„Aby žáci měli šanci na trvalý úspěch ve studiu, je nezbytné zapojit do dění ve školách i jejich rodiče,“ říká Monique Fletcher, která popisuje svoje zkušenosti z vytváření komunitní školy …

Celý článek

23.5.2017

Týden s Monique Fletcher

Děkujeme všem, kteří se minulý týden zúčastnili přednášek a seminářů s americkou expertkou na inkluzivní vzdělávání Monique Fletcher.  S Monique jsme se potkali v Praze, Ostravě i Brně a odnesli …

Celý článek

24.4.2017

Lekce z Bronxu s Monique Fletcher

V Ostravě jsme pro Vás zajistili větší sál – máme ještě místo.  Na naše pozvání přijíždí letos v květnu do České Republiky americká odbornice na sociální začleňování Monique Fletcher, která …

Celý článek

9.12.2016

Termín jazykových testů

Jazykové testy pro přihlášené do programu Stipendia pro středoškolské studenty a studentky se uskuteční ve středu 14. 12. 2016 v Národní technické knihovně, Ballingův sál, Technická 6, Praha 6 (metro A …

Celý článek
Starší články