Na mezinárodní konferenci Stronger Roots, kterou jsme uspořádali v květnu letošního roku v Praze, jsme si vyzkoušeli facilitační techniku Campfire (v překladu táborový oheň). Jedná se o 30minutový proces společného učení, během něhož facilitátor povzbuzuje účastníky, aby v kamarádské atmosféře jako u táboráku vyprávěli osobní příběhy související se zadaným tématem, a na závěr shrne získané ponaučení.
Účastníci si k diskusi vybrali pět témat, kterým se věnovali v rámci svých snah vytvořit si širší a pevnější komunitu příznivců. V každém tématu pak navrhli pět klíčových doporučení pro ostatní:
- Jak komunikovat o obtížných tématech
– buďte etičtí
– rozdělte problém na menší části
– sdílejte osobní, skutečné, autentické (úspěšné) příběhy
– využívejte ambasadory místo zranitelných osob
– pokud to nefunguje během prvních 48 hodin, máte problém – musíte změnit přístup!
- Jak využít rebranding k většímu vlivu a dosahu
– mějte strategii a jasné sdělení
– naslouchejte svému publiku
– věnujte čas přípravě změny značky
– oslovte vnější příznivce, kteří budou sdílet vaše sdělení
– určete důslednou osobu, která bude kontrolovat a řídit komunikaci značky
- Jak se transformovat z organizace zaměřené na poskytování služeb na organizaci zaměřenou na advokacii
– zmapujte nejdříve situaci (fokusní skupiny – analýza)
– poznejte systém (musíte vědět, kdo je za co zodpovědný, a mít etická kritéria, se kterými stranami nespolupracovat)
– využijte příležitost a udělejte část práce za úředníky či další strany problému
– zpracujte citlivá témata na lokální úrovni
– udržujte své zaměstnance na palubě, jsou toho součástí!
- Jak probudit „spící“ příznivce
– dobrá je nepřetržitá komunikace a vitální, vstřícná komunita
– udržujte svou databázi CRM a segmentujte své příznivce
– shromažďujte negativní zpětnou vazbu a vemte si z ní ponaučení
– vytvářejte nostalgii (vzpomínky, dotazníky) a vazby mezi jednotlivými programy
– vytvořte nové příležitosti pro dávné příznivce, přizpůsobte role jejich životnímu vývoji
- Jak budovat partnerství s firmami, aby šlo o více, než jen dárcovství
– poznejte svou cenu a hodnoty a najděte někoho ve vysoké pozici, kdo je sdílí
– „prodávejte“ konkrétní projekt a vizi
– poskytněte něco výměnou (například službu zaměstnancům) nebo se propojte prostřednictvím aktivit
– naučte se říkat NE
– mentoring je cenný způsob propojení a pochopení občanské společnosti
- Jak spolupracovat s různými veřejnými institucionálními partnery (včetně těch, kteří nechtějí spolupracovat)
– navažte spojení se schopnými a ochotnými partnery v rámci veřejných institucí – vždy někoho najdete, někdy to není hned první člověk, kterého kontaktujete
– najděte a zdůrazněte společný zájem – pomáhejte partnerům naplňovat jejich vlastní cíle, udělejte část práce místo nich
– průběžně reagujte na vše, co od nich přichází, posílejte své návrhy, mějte společný konkrétní projekt
– mějte nekonečnou trpělivost a naději, buďte vytrvalí a připomínejte dosažené výsledky spolupráce
Campfire přinesl plodné postřehy a příjemným způsobem podnítil sdílení a síťování. Jak to probíhalo, se můžete podívat v galerii níže (Foto: Kristýna Svobodová).