Kvalitní a inkluzivní vzdělání považujeme v Nadaci OSF za nezbytný základ pro demokratickou a otevřenou společnost. Naší vizí je vzdělávací systém, ve kterém mohou být vzdělávány všechny děti bez rozdílu společně a který umožňuje každému dítěti maximálně naplnit jeho vzdělávací potenciál, plně rozvíjet jeho osobnost a pozitivně se zapojit do společnosti. V naší práci mimo jiné vycházíme z Prohlášení ze Salamanky, podle něhož
„děti a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami musí mít přístup do běžných škol, které budou schopné naplnit jejich potřeby v rámci pedagogických přístupů orientovaných na dítě (…) Běžné školy, které jsou takto orientované na inkluzi, představují ten nejúčinnější nástroj boje s různými diskriminujícími postoji, pomáhají budovat otevřená společenství a inkluzivní společnost a zajistit vzdělávání pro všechny.“
Přestože má školství v České republice bohatou tradici, v současné době nedokáže plně zajistit rovný přístup všem dětem, obzvláště žákům romského původu a žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. V Evropě patříme k zemím s nejvyšším počtem dětí mimo běžné školy. Řada dětí a jejich rodičů tak v praxi nemá skutečnou možnost volby mezi běžnou a speciální školou.
V případě romských dětí nadále dochází k nadměrnému a nesprávnému zařazování do speciálního školství. Přibližně třetina žáků s diagnózou lehkého mentálního postižení jsou žáci romského původu, přestože celkově tvoří Romové necelá čtyři procenta dětí v základních školách. V České republice je také přes osmdesát segregovaných škol, kde více než polovinu žáků tvoří Romové.
V souladu s Prohlášením ze Salamanky, dalšími mezinárodními úmluvami, vědeckými studiemi, ale také s praxí mnoha kvalitních škol v České republice věříme, že běžné školy postavené na inkluzivním přístupu jsou pro naprostou většinu žáků nejlepším místem, kde mohou plně rozvíjet své vlastnosti.
A jak to vidí rodič?
Patřím do generace tzv. Husákových dětí. Za doby mého mládí děti se zdravotním postižením „nebyly“. Samozřejmě, že musely být, stabilně se v našem státě rodilo (a rodí) kolem 4 % dětí s postižením, tyhle děti ale byly „neviditelné“….
Co děláme proto, aby měly všechny děti stejnou šanci na vzdělání?
Podporujeme kvalitní zákony a inkluzivní vzdělávací systém
Kvalitní vzdělávací systém musí být postaven na zákonech, které vycházejí z principů inkluzivního vzdělávání. Takové zákony a dostatečné financování jsou základem pro další kroky směrem ke zlepšování situace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) a romských žáků. Společně s rodiči, školami, odborníky a neziskovými organizacemi se zasazujeme o lepší zákony a sledujeme jejich naplňování.
Více
Školský zákon zajišťuje od září 2016 lepší podporu pro děti se speciální vzdělávacími potřebami, tedy děti s postižením, děti s odlišným mateřským jazykem nebo děti z chudého prostředí. Od září 2016 byl také zrušen vzdělávací program pro žáky s lehkým mentálním postižením, do něhož byli zbytečně zařazováni romští žáci.
V průběhu inkluzivní reformy jsme usilovali o to, aby podpora pro žáky se SVP byla postavena na principech společného vzdělávání. Společně s našimi partnery organizujeme konference a kulaté stoly, připravujeme briefing papery a doporučení, setkáváme se s politiky, političkami a také s úředníky a úřednicemi. Podporujeme výzkum sledující dopady inkluzivní reformy na práci škol a situaci žáků. Připravujeme také stínové zprávy pro mezinárodní organizace.
Pro sledování dopadu nové podpory pro žáky se SVP jsou pro nás klíčová data o žácích, konkrétně o žácích romského původu. Dlouhodobě se tedy věnujeme diskusi o sběru těchto dat a jejich využití.
Podporujeme předškolní vzdělávání znevýhodněných dětí
Rozvoj dovedností a znalostí dítěte v předškolních letech předurčuje jeho úspěch ve školních lavicích a významně ovlivňuje i jeho následnou životní dráhu. Většina dětí tuto „výbavu“ získává v rodině a v mateřské škole. V České republice však panuje dlouhodobá nerovnost v účasti romských a neromských dětí na předškolním vzdělávání. Právě tento nerovný přístup se snažíme naším působením, podporou mateřských škol a neziskových organizací a spoluprací s veřejnou správou změnit.
Více
Pomáháme rozvíjet modelové inkluzivní mateřské školy, které budou otevřené a připravené přijímat všechny děti bez rozdílu, podporujeme šíření jejich zkušeností mezi další pedagogické pracovníky, odborníky, politiky a pracovníky veřejné správy. Skrze organizaci studijních cest do zahraniční (například anglického Bradfordu) a návštěv zahraničních hostů zprostředkováváme zmíněným aktérům cenné zahraniční zkušenosti a know-how právě v oblasti zpřístupňování (nejen) mateřských škol všem dětem a jejich rodičům. Napomáháme také aktivizaci a zplnomocňování romských rodičů, aktuálně především prostřednictvím grantové podpory organizaci IQ Roma Servis.
V návaznosti na studii „Začleňování romských dětí předškolního věku, Česká republika, 2015“ a zavedení povinného předškolního ročníku nadále usilujeme o odstraňování bariér v přístupu romských dětí do mateřských škol. Dále se věnujeme monitoringu dopadů zaváděných opatření a provádíme výzkumy, které zjišťují současný stav předškolního vzdělávání a jeho aktuálních témat.
Podporujeme školy ve vytváření inkluzívních podmínek
Většina žáků s postižením se vzdělává v běžných školách a inkluzivní vzdělávání je realitou pro mnoho z nich. A právě inkluzivní školy v České republice jsou důležitou inspirací, jak pracovat se všemi dětmi s ohledem k jejich potřebám. Nadace OSF proto podporuje Ligu komunitních škol ve vzájemných návštěvách, výměně zkušeností, šíření dobré praxe, financování kurzů dalšího vzdělávání a organizací studijních cest do zahraničí.
Více
„Jsme školami, které pracují pro komunitu a s komunitou v místě svého zřízení a reflektujeme místní specifika i potřeby. Zároveň jsme školami, které nahradily otázku, zdali jsou děti dost dobré pro naše školy, otázkou, zdali jsou školy dost dobré pro naše děti. Školy spolupracující v rámci LKŠ vynikají zkušenostmi s prací s dětmi a žáky s potřebou podpůrných opatření v inkluzivním vzdělávacím prostředí třídních/školních kolektivů. Naším cílem je vytvořit a dále rozšiřovat síť škol dobré praxe s přidanou hodnotou sdílení zkušeností s realizací společného vzdělávání. Chceme prosazovat nové trendy ve výchově a vzdělávání dětí s potřebou podpůrných opatření. Heterogenní vzdělávací prostředí vnímáme jako normální, neboť každé dítě má určité vzdělávací potřeby, které se snažíme naplňovat prostřednictvím individualizované vzdělávací péče. Své žáky si nevybíráme, žáci a jejich rodiče si vybírají nás.“ – Prohlášení Ligy komunitních škol, únor 2016.
Podporujeme alianci Rodiče za inkluzi
Hlas rodičů dětí se speciálními vzdělávacími potřebami stejně jako hlas romských rodičů je v diskusi o školství velmi důležitý. V Nadaci OSF věříme, že to mají být rodiče, kteří s naší podporou budou hlavními obhájci zájmů svých dětí. Z tohoto důvodu podporujeme alianci Rodiče za inkluzi, do které se mohou další rodiče zapojit nebo se na ni obrátit s dotazem.
Více
Aliance Rodiče za inkluzi je dobrovolné spojení rodičů, kteří věří ve smysluplnost, užitečnost a reálnost společného vzdělávání dětí. „Jsme si vědomi toho, že na inkluzi je třeba se dobře připravit, je třeba naučit se spolupracovat, ale víme, že má nezastupitelnou roli, kterou je příprava dětí na běžný život ve společnosti. Myslíme si, že vzdělávat děti společně s ohledem na jejich individuální vzdělávací potřeby naplňuje cíle nejen moderní pedagogiky, ale vyspělé humánní společnosti,“ říkají Rodiče za inkluzi ve svém zakládajícím prohlášení.
Aliance od roku 2015 pořádá semináře pro rodiče, učitele nebo zástupce obcí, její členové a členky vystupují v médiích a poskytují také právní poradenství pro rodiče dětí s postižením a dalšími speciálními vzdělávacími potřebami. V Rodičích za inkluzi mají rodiče dětí s postižením nebo romští rodiče obhájce zájmů svých dětí.
Více informací naleznete na webových stránkách Rodičů za inkluzi. Na příběhy některých z nich se můžete podívat YouTube kanálu Nadace OSF.
Poskytujeme granty, podporujeme síťování a odbornou diskusi a přinášíme zahraniční inspiraci
Inkluzivní vzdělávání a jeho zavádění je tématem na celém světě. Protože v mnoha zemích se lidé potýkají s podobnými překážkami, Nadace OSF podporuje návštěvy zahraničních hostů v České republice. Zkušenosti ze zahraničí jsou podle nás cenným zdrojem inspirace. Stejně tak je důležitá i dobrá odborná znalost fungování školství v ČR. Proto podporujeme organizace, které přinášejí do škol konkrétní metody a postupy, jak pracovat se všemi dětmi. Stejně tak mají naši podporu organizace věnující se rozvoji inkluzivního vzdělávání, a to jak ve veřejných diskusích, tak při vytváření školské politiky a zákonů.
Více
V uplynulých letech patřila k významným pozvaným odborníkům Monique Fletcher (2017), sociální pracovnice z New Yorku, která se aktivně věnuje zapojování sociálně znevýhodněných rodičů do vzdělávání jejich dětí. Naše pozvání přijal také Gordon Porter (2016), bývalý ředitel školy a odborník, jež se podílel na zavádění inkluzivního vzdělávání v Kanadě.
Není však nad to vidět zahraniční praxi na vlastní oči. Proto pravidelně organizujeme studijní cesty do zahraničí pro zástupce našich spolupracujících škol a organizací, ale i pro zástupce veřejné správy. V nedávné době to byly například cesty do Velké Británie, Rakouska či na Slovensko.
Nic z toho, co děláme, by nebylo možné bez našich partnerů a grantistů. Aktuálně finančně podporujeme Českou odbornou společnost pro inkluzivní vzdělávání a EDUin, kteří nám pomáhají prosazovat a komunikovat inkluzivní vzdělávání a síťovat významné aktéry. Současně se snažíme přinášet do škol zajímavé metody a postupy a vytvářet v nich bezpečné klima pro všechny. Podporujeme Cyril Mooney Education a jejich učebnice hodnotového vzdělávání, program Minimalizace šikany realizovaný organizací AISIS či kampaň Revoluce na střední České středoškolské unie.
Poskytujeme stipendia středoškolským a vysokoškolským studentům
Středoškolská stipendia
Studijní pobyt v zahraničí dělá mladého člověka samostatnějším a tolerantnějším, odlišnosti pak nevnímá jako překážky, ale příležitosti k obohacení. Tyto hodnoty vyznáváme také my, a proto podporujeme mladé lidi při studiu na zahraničních středních školách.
Vysokoškolská stipendia
Nejjistější způsob, jak zlepšit svou budoucnost, je jít studovat. Vysokoškolsky vzdělaní Romové hrají důležitou roli při bourání zažitých stereotypů i jako pozitivní příklady ve své komunitě. Účast Romů na vysokoškolském vzdělání je však podstatně menší než u majority a je daleko více ovlivněna sociálním zázemím rodin a škol. Proto poskytujeme stipendia romským vysokoškolským studentům a studentkám, aby se jejich velký sen o lepším životě splnil.
Více
Spolu s dalšími třemi nadacemi jsme založili Nadační fond Eduzměna
Za posledních 30 let se potřeby společnosti zásadním způsobem změnily. I když existuje celá řada skvělých příkladů, které ukazují, že české školství je možné adaptovat na potřeby 21. století, celkové fungování a způsob učení na českých školách vývoj ve společnosti reflektuje jen omezeně. Chceme tento stav změnit, proto jsme se stali jednou ze zakládajících nadací Nadačního fondu Eduzměna (spolu s Nadací České spořitelny, Nadací Karla Janečka a Nadačním fondem Avast).
Eduzměna funguje jako platforma zástupců soukromého, neziskového a státního sektoru, která chce společnými silami, svým jménem, know-how a financemi podpořit systémové změny ve vzdělávání dětí v České republice vedoucí ke komplexní společenské proměně. Soustředí se na dlouhodobé a udržitelné přístupy, které budou mít prokazatelný dopad na zlepšování učení dětí. Prostředkem je podpora různých organizací a projektů zaměřených na rozvoj vzdělávání i zvyšování povědomí o klíčové roli vzdělávání obecně.
Více
Více se o Nadačním fondu Eduzměna dočtete na jeho webových stránkách.