Co (ne)mění systém podpůrných opatření od září 2016

V souvislosti s nástupem systému podpůrných opatření pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami od září 2016 se často objevuje řada nejasností, které se týkají reálných změn a již dnes platných pravidel. Tento dokument má za cíl představit nejvýznamnější změny, připomenout…

Začleňování romských dětí předškolního věku v ČR

Tato zpráva o předškolním vzdělávání a včasné péči o romské děti v České republice se svým přístupem poněkud odlišuje od předchozích zpráv a studií začleňování romských dětí předškolního věku (RECI+). Vznik této zprávy iniciovaly a finančně podpořily Open Society Foundations…

Rok k nezaplacení

Brožura shrnuje zkušenosti a zážitky absolventů programu zahraničních středoškolských stipendií. V rámci tohoto programu nadace od roku 1993 uděluje českým středoškolákům a středoškolačkám roční stipendia na prestižní střední školy ve Velké Británii a v Americe, která přinášejí mladým lidem nejen přístup ke…

Začít včas znamená začít dobře

Nadace Open Society Fund Praha se začala věnovat včasné péči především kvůli častému zařazování romských žáků a žákyň do škol pro děti s lehkým mentálním postižením. Tuto praxi označil v roce 2007 Evropský soud pro lidská práva ve Štrasburku za…

D.H. and others v. the Czech Republic

Almost eight years ago, the European Court of Human Rights’ Grand Chamber delivered its judgment in D.H. and Others v. the Czech Republic. The Court held that the disproportionate placement of Romani children in “special schools” – where they, along…

Monitorovací zpráva občanské společnosti o plnění národní strategie integrace Romů a akčního plánu Dekády v České republice v roce 2012

Situace romské menšiny patří k nejnaléhavějším sociálním a lidsko-právním problémům České republiky. Celkový směr integrační politiky České republiky je definován ve dvou strategických dokumentech, v Koncepci romské integrace na období 2010-2013 a v Strategii boje proti sociálnímu vyloučení 2011-2015. Cílem…

Jak ztratit další generaci

V souladu s dlouhodobou praxí jsou romské děti v České republice posílány do tak zvaných „praktických škol". Tyto školy jsou určeny pro mentálně postižené děti a poskytují jen velmi omezené vzdělání. Absolventi těchto škol nemají žádnou kvalifikaci, takže vykonávají jen…

Analýza role krajů v podpoře inkluzivního vzdělávání

Analýza role krajů v podpoře inkluzivního vzdělávání je výstupem projektu realizovaného Amnesty International Praha za podpory Nadace Open Society Fund Praha. Publikace si klade za cíl zmapovat roli krajů v procesu desegregace českého školství a jejich úlohu v podpoře inkluze ve vzdělávání. Analýza…